Herkese Sanat

Herkese Sanat
Herkese Sanat
Nacide Berber
Nacide Berber

Herkese Sanat

Sevmek için önce tanışmak gerekir! Tanışıyoruz ve seyirci olmayı öğreniyoruz.

NTVRadyo'da sanatçı, akademisyen, sanat eleştirmeni ve deneyimli seyircilerle ilk gösterime davetlisiniz! Onların eşliğinde, anlattıklarını dinleyerek uzak durduğumuz sanat dallarıyla tanışıyoruz.

Resimden anlar mısınız?
Güncel sanat hakkında ne düşünüyorsunuz?
Çağdaş dansı sever misiniz?
Heykel ve resimde beğendiğiniz sanatçılar hangileri?
Güncel sanat, çağdaş sanat, modern sanat!? Farkı ne?
Klasik müzikte en sevdiğiniz eser?
...
Bu sorulardan kaçıyor, seyirci olmaya bile korkuyor musunuz?
NTVRadyo'da sizi uzak durduğunuz, anlayamayacağınızı sandığınız bu sanat dallarıyla tanışmaya ve seyircisi olmaya davet ediyoruz.
İlk gösterime uzman, sanatçı, sanat eleştirmeni ve deneyimli izleyicilerle birlikte katılıyoruz.
Onları dinliyoruz ve seyirci olmayı öğreniyoruz.
Çünkü sevmek için önce tanışmak gerekir.
"Anlamak" ise, size kalmış! Bir şablonu yok. Herkes kendisine göre bir şey anlar.
Nacide Berber bilenlere mikrofon tutuyor, Cengiz Saral yayına hazırlıyor.
Radyo yayınında kaçıranlar ve tekrar dinlemek isteyenler için her bölümün ses kaydı bu sayfada ve podcast platformlarında.

Podcast

Herkese Sanat

#HerkeseSanat
#OrkestraŞefi

Nisan Ak. Orkestra şefi, müzik direktörü. ABD'de yaşıyor, dünyanın dört bir yanında konser yönetiyor.
Nisan Ak, "müzisyenlikten çok daha fazlası, müziğin elçisi" dediği orkestra şefinin neyi, nasıl yaptığını anlattı. Notaları okuyan ve hayal gücüyle canlandırıp, orkestraya çaldıran şefle tanışıyoruz. İyi dinlemeler:

... Orkestra şefinin görevi, müziği notalardan anlamak, orkestrayı ona göre koordine etmek, provalarda ve konserde efektif çalmasını sağlamak.
... Bazı müzikler, çok derin. Ama notalar somut değil, aralarında boşluklar var. Hayal gücünüzle canlandırmanız gerekiyor.
... Mesela "andante" yazar. Yani yürüme temposu. Ama sen yürürsün nasıl, ben yürürüm nasıl? Ne kadar farklı olabilir ki, dersin. Bugünkü yürüyüş hızı başka, 200 - 300 sene önce yaşayıp bunu yazanın yürüyüş hızı başka. Ama orada "andante" yazıyorsa, orkestra şefi kendi yürüme temposuna göre çaldıracak. Bazen, bütün karakteri değiştirir.
... Klasik müzikle ilgili en büyük derdim, belli bir zümreye ait olduğunu sanmak. Bazı müzikler bazı kesimlerde daha çok tutuluyor. Bir klasik müzik konserine gitmek bile pahalı bir deneyim. En son ne zaman 1000 kişiyle beraber bir konser dinlediniz? 21. yüzyılda bulunamaz bir deneyim! Ama şöyle düşünün müzik müziktir, sınıfı yoktur. İstediğimiz şeyi, istediğimiz yerde dinleriz. İstersek internetten açıp dinleriz.
...
BÖLÜMDE KULLANILAN MÜZİK:
Mozart'ın 40. Senfonisi - Antalya Devlet Senfoni Orkestrası - Şef: Nisan Ak

NİSAN AK 1991 İstanbul doğumlu.
Amerika Birleşik Devletleri'nde yaşıyor.
Richmond Oratoryo Topluluğu ve Bruch Oda Orkestrası'nın kurucusu ve Müzik Direktörü.
Viyana'dan Bursa'ya, Antalya'dan New York'a, 4 kıtada birçok şehirde, misafir şef olarak konser yönetti.
Şeflik kariyeri sürerken, akademik kariyerini de sürdürüyor. Halen College of Charleston'da öğretim üyesi olarak görev yapıyor.

Herkese Sanat
#HerkeseSanat
#KlasikTürkMüziği

🎼NTVRadyo'da Klasik Türk Müziği'yle tanışıyoruz.
Ses sanatçısı, besteci Gönül Paçacı Tunçay bu müziğin geçmişten bugüne, bu topraklardaki bütün medeniyetlerin birleşiminden oluşan bir miras olduğunu söylüyor. Bazı şarkıların sözlerini anlamak için sözlük gerekeceğini kabul ediyor, ama bilmediğimiz yabancı dillerdeki şarkılar dinlenirken bunun sorun olmadığını, müziğin dilinin evrensel olduğunu hatırlatıyor. Özellikle bu topraklarda yaşayanların bu müzikle tanışması gerektiğini vurguluyor.

BÖLÜMDE ÇALINAN MÜZİK:
Hüseyni Semai:
İcracılar: İstanbul Üniversitesi OMAR Osmanlı Dönemi Müziği Uygulama ve Araştırma Merkezi
Sadrettin Özçimi (ney) Göksel Baktagir (kanun) Yurdal Tokcan (ud) Derya Türkan (klasik kemençe) Murat Aydemir (tanbur) Fahrettin Yarkın (kudüm-daire) 
Sanat Yönetmeni: Gönül Paçacı Tuncay

Sevdiceğim âşıkını ağlatır / Gözyaşını sular gibi çağlatır / Felek bana kâreleri bağlatır
Dede Efendi'nin şarkısını Münip Utandı'dan dinleyeceksiniz.
...
Gönül Paçacı Tunçay, Türk müziği ses sanatçısı ve besteci. 1983 yılından bu yana kadrolu ses sanatçısı olduğu İstanbul Belediye Konservatuarı Türk Musikisi İcra Heyeti'nin şefi. İstanbul Üniversitesi'nin Müzikoloji Bölümüne bağlı "Osmanlı Dönemi Karşılaştırmalı Müzik Lisans Programı" ve "Osmanlı Dönemi Müziği Uygulama ve Araştırma Merkezi"nin kurucusu ve müdürü. 
...
NTVRadyo'nun "Herkese Sanat" programı, uzak durduğunuz sanat dallarıyla sizi tanıştırıyor.
Programın tüm bölümleri www.ntvradyo.com.tr
Herkese Sanat

#HerkeseSanat
#caz

Türkiye'de caz müziğe uzak duranlar çok olsa da, bu müziğin Türkiye'deki yeri çok eski. İstanbul, 1920'lerde dünyaca ünlü caz müzisyenlerinin konsere geldiği bir şehir. Nedeni ne olabilir? Peki, bizdeki "Caz yapma" sözünün o günlerden kalma olduğunu biliyor musunuz?

İKSV Caz Festivali Direktörü Harun İzer, uzak duranları, dinlemeyenleri caz müziği dinlemeye davet ediyor. Isınmak için 3 parça çalıyor ve bilmek isteyeceğiniz notlar anlatıyor.
Erol Pekcan - Köy Yolu - Caz Semai
Milestones - Alternate Take
Glen Miller - Take the a train
İyi dinlemeler

Herkese Sanat
"Hayatla ve insanlarla ilgileniyorsanız, tiyatroyla da ilgilenmeniz gerekir."
Tiyatro yönetmeni, oyuncusu ve akademisyen Prof.Dr. Mehmet Birkiye böyle söylüyor. Tiyatronun bir kullanma kılavuzu olmadığını belirtiyor, ama şöyle ekliyor: "Çocukları seviyorsanız tiyatroyu da seversiniz. Çünkü bir oyundur tiyatro."

Tiyatro nedir? 
Ne anlatır, ne öğretir?
Seyirci olmaya nereden başlamalı?
Hangi oyunları izlemeli?
İzlerken neye dikkat etmeli?
İyi oyun, iyi oyuncu nasıl olur?
Oyundan çıkınca ne yapmalı?

Mehmet Birkiye'den tiyatroyla ilgili bilmek isteyeceklerimizi dinliyor, tiyatro salonuna giriyor, birlikte seyrediyoruz, seçtiği Vişne Bahçesi oyununun teması, metindeki kavramlar, oyuncular ve sahne düzeninden işaretleri öğreniyoruz.
İyi dinlemeler

#herkesesanat #tiyatro #ntvradyo #radyo #oyun #mehmetbirkiye 
Herkese Sanat

Resimden anlar mısınız?
Ne demek, resimden anlamak?
Nasıl bakmalı, nereden başlamalı?

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi öğretim üyesi ve Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Birliği Eşbaşkanı Prof.Dr. Burcu Pelvanoğlu resime uzak duranları bu büyülü dünyaya çağırırken, "Anlamam" diyenlere "Atla deve değil" diyerek ne yapacaklarını anlatıyor, resim satın alacak parası olmayanlara yol gösteriyor.
Pelvanoğlu'nun son bölümde anlattığı ilk Türk kadın ressamlardan Hale Asaf'ın paletli otoportresine ilişkin yorumunu dinlerken, bu tabloyu internetten bulup bakmayı unutmayın.
İyi dinlemeler
#HerkeseSanat #resim #burcupelvanoglu #haleasaf #ntvradyo
Herkese Sanat
Hiç opera dinlemeyen ne kaybeder?
Herkes opera sever mi?
Operayı anlamak, sevmek kolay mı?
Nereden başlamalı?

İstanbul Devlet Opera ve Balesi sanatçısı, tenor Hakan Aysev "Operanın korkulacak bir sanat olmadığını anlatmaya çalışıyorum” diyor ve sizleri operanın büyülü dünyasına davet ediyor.
Klasik müzik, heykel sanatı, çağdaş danstan sonra bu hafta #opera ile tanışıyoruz.
Hakan Aysev, operayla yeni tanışacak olanlar için seçtiği Mozart'ın "Sihirli Flüt"ünü dinletiyor, meraklısına yol gösteriyor.
İyi dinlemeler,
#HerkeseSanat #opera #hakanaysev #mozart #ntvradyo
Herkese Sanat

"Bedeninizi, hayallerinizi, isteklerinizi, başka bir bedende görerek kendinize alan yaratmak için, sizleri çağdaş dans gösterisine çağırmak isterdim.

... "Çağdaş dans bu çağa ait, günümüze ait, bedenin amaç değil araç olduğu bir sanat dalı. Özellikle 1980 sonrası ve yeni milenyumla, bedene olan demokratik bakış açısı, bireysellik, bireysellikteki yaratıcılık ve öznel ifade biçimleri, günümüz sanatını oluşturuyor ve çağdaş dans tam da bu noktadan çağdaş sanatlarla ilişkileniyor.

... "Bizler çağdaş dans sanatçıları ya da çağdaş dans eğitmenleri olarak bireyin şeklen ne yapabildiği kadar, neden ve nasıl yaptığıyla ilgileniyoruz. Bedenini plastik obje ya da kavramsal çerçeve dahilinde nasıl dönüştürebildiğiyle ilgileniyoruz.
... "Çağdaş dansta yaş önemli değil. Somatik yani anatomik bilgilerle çalışıyoruz. Her bedeni, kendi anatomik potansiyeli çerçevesinde değerlendiriyoruz ve bedenin kinestetik potansiyelini zedelemeden geliştirmek üzerine bir eğitim yapıyoruz. "

Çağdaş dansta müziğin ve mekanın önemi...
Çigong ve aikido derslerinin etkisi...
Çağdaş Dans Anasanat Dalı mı, Akrobasi ve Sirk Sanatları mı?
Ve daha pek çok şey! Bu sanat dalına başlamak ya da seyircisi olmak için bilmek isteyeceğiniz özel notlar...

Tuğçe Ulugün Tuna dansın farklı branşlarından geçmiş, 40 yıldır dans ediyor. Koreograf, çağdaş dans sanatçısı, disiplinler arası performans sanatçısı, dans ve hareket terapisti. Halen Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi - İstanbul Devlet Konservatuarı "Çağdaş Dans Anasanat Dalı" Bölüm Başkanı.
Türkiye ve dünyanın çeşitli ülkelerinde gösteriler hazırlıyor, psikosomatik çalışmalar, dans ve hareketin tedavi edici etkisi, kinestetik zekâ ve beden farkındalık çalışmaları yürütüyor.

Herkese Sanat

🗿 Önce tanışmak lazım!

Heykel sanatçısı ve eğitmen Prof.Dr. Meriç Hızal rehberliğinde heykelle tanışıyoruz:

... "Bana göre her canlıda renk, biçim, ses, hatta tekstür konusunda bir duyarlılık vardır. Çağ ve topluma, kişiye, hatta kişinin belirli zamanlarına, belirli yaşlarına, ruh haline göre de değişir. Bunu biz eşyalarımızı seçerken, giysilerimizi seçerken, saçımıza biçim verirken, bir binadan, bir manzaradan hoşlanırken zaten sürekli olarak ispat ederiz. Ama bunun sanat konusunda da bir duyarlılık alanı olduğunu bilmeyiz. Aslında aynı duyarlılık alanındayız. İşte bununla tanışmak gerekiyor. Tanışırsak, ikinci kez karşılaştığımızda algılarız.
... "Heykel boşlukta yer alan, bir anlam ifade eden, amacı olan bir formdur. Herhangi bir malzemeden olabilir, herhangi bir renk veya renksiz olabilir. Heykel etrafında dolaştığımız şeydir. Yani boşlukla doluluk, ikisi yarı yarıya var olurlar heykelde. Boşluğu biçimlendirme sanatıdır heykel. Bu sebeple mimariye yakınlığı vardır.
... "Şahısların alması zor. Çünkü resim gibi kolay teşhir edilemiyor. Kendine yer istiyor, etrafında dönülsün istiyor, görülmek istiyor, bir köşede kalmak istemiyor. Müzelerde, galerilerde, ama daha çok kamusal alanda olması önemli. Çünkü o zaman sizin hayatınızın bir parçası oluyor.
... "Kültepe İdolü diye bir şey var. Bir kurs. Topu topu 20 santim. Yassı bir disk, bir silindir, bir üçgen prizmadan oluşuyor. Bu geometrik yapının içerisinde bir anne gururla başını kaldırıyor ve kız ikizlerini göğsünde taşıyor. Ve orada müthiş bir özgüven, kibir, sahip olma var. Bu kadar geometrik olmakla birlikte çocuklarını nasıl kolonlarla bağladığını, saçlarını ikiye ayırdığını, başına bandana taktığını, kıvırcık uzun saçlarını beline kadar süslediğini görebilirsiniz. Benim ona hayranlığım en yalın formla en derin duyguyu anlatabilme başarısıdır. Milattan Önce yapılmıştır. Anadolumuz bu bakımdan çok zengin. Benim sevgilim o."

Türkiye'de ve yurt dışında eserleri ilgiyle izlenen ödüllü heykeltraş Meriç Hızal, İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Heykel Bölümü’nden 1979 yılında mezun oldu. Türkiye'de ve dünyada ustalarla çalıştı. Prof.Dr. Meriç Hızal 2006 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Heykel Bölümü’nden emekli oldu. Halen FMV Işık Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Görsel Sanatlar Bölüm Başkanı olarak eğitim üyeliğine devam ediyor. 

Herkese Sanat

#HerkeseSanat 🎻🎹🎧
Uzak durduğumuz sanat dallarıyla tanışıyor, seyirci olmayı öğreniyoruz!

İlk bölümde klasik müzik gösterisine davetliyiz.

Dünyaca ünlü Orkestra Şefi Cem Mansur rehberliğinde, Beethoven'dan Egmont UvertürüMusorgski'den Çıplak Dağda Bir Gece, Sibelius'tan Finlandiya'sı, Çaykovky'den 1812 Uvertürü ile başladık.

Cem Mansur yol gösteriyor, bilmek isteyeceğimiz açıklamalar yapıyor, notlar veriyor.

Klasik müziğe uzaksanız, bu programı dinleyerek başlayın.


Orkestra Şefi Cem Mansur 1981 - 89 yıları arasında İstanbul Devlet Operası’nın şefliğini yaptı, Londra'da İngiliz Oda Orkestrası'yla başlayarak yurt dışında uzun yıllar çalıştı. İngiliz Kraliyet Flarmoni Orkestrası'ndan Helsinki Flarmoni Orkestrası'na, Macaristan'dan Rusya'ya, Finlandiya'dan Güney Afrika'ya orkestra ve opera kuruluşlarında çalıştı.

İngiltere’nin alanındaki en eski ikinci kurumu olan 'Ipswich Koro Cemiyeti’nin fahri başkanı ve 2007 yılında kurduğu Türkiye Gençlik Filarmoni Orkestrası'nın kurucu şefi.

Halen Gedik Üniversitesi Filarmoni Orkestrası Genel Müzik Direktörü.